Historie



Het ontstaan

In 1984 ontstaat bij het toenmalige jeugdbestuur, met name bij Herman Berendsen, het idee het reeds enkele jaren georganiseerde Pinkstertoernooi vanaf 1985 een internationaal tintje te geven. Hoofdtrainer Jan van Noesel, bij zijn vorige verenigingen ook al op de internationale toer, moet zeker enig stuwend werk bij de vormgeving van dit idee worden toegedicht. Als Theo Westervoorde en Hans Schurink namelijk in de herfst van 1984 door jeugdvoorzitter Henk van der Meulen bij het jeugdbestuur worden ontboden met verzoek de organisatie van dit toernooi nieuwe stijl gestalte te willen geven, zijn de uitnodigingen voor buitenlandse clubs reeds door Jan en zijn vrouw verzorgd.

Voor de volslagen onervaren toernooiorganisatoren in spe is dit mede een reden positief op het verzoek van het jeugdbestuur te reageren, waarmee een organisatiecommissie is geboren en er vol goede moed, maar zeker ook met de nodige spanning, aan de organisatie van het eerste internationale Pinkstertoernooi gewerkt kan gaan worden.

De naam

In de aanloop naar het eerste internationale toernooi, waaraan overigens eenmalig ook door B en C-junioren zal worden deelgenomen, vat het idee post het toernooi een (andere) naam te geven. Na overleg met de familie Stegeman wordt de naam van de ons helaas te vroeg ontvallen Karel Stegeman aan het toernooi verbonden. Gezien hetgeen Karel ondermeer als eerste elftalspeler, bestuurslid, vice voorzitter en sponsor voor onze vereniging heeft betekend een alom gerespecteerde keuze.
Door in 2023 een sponsor aan het toernooi te hebben gebonden heet het toernooi vanaf dan het PLUS Stam Karel Stegeman Toernooi.

De vuurdoop

In 1985 vindt het eerste Karel Stegeman Toernooi plaats en heeft de volgende bezetting: Engeland: Hampshire Youth FA en Adur Athletic FC Zwitserland: FC Oberentfelden en Sportclub Worb West-Duitsland: TSV Wulsdorf en VfB Lübeck Nederland: Rigtersbleek, Viod, Grol, Longa’30, Drempt Vooruit en Ruurlo.

Een bezetting waar met ontzettend veel trots door allen die zich bij het toernooi betrokken voelen over gesproken en mee “gepronkt” wordt. De première heeft de volgende einduitslag: 1. Hampshire Youth FA (Engeland) 2. Rigtersbleek (Nederland) 3. Longa ’30 (Nederland) 4. Ruurlo Fair-play cup: Sportclub Worb (Zwitserland)

Een sportief zeer geslaagd internationaal debuut, doch nog belangrijker is de fantastische sfeer die er tijdens het weekend heerst. Deze sfeer, waar de keuze voor doch vooral de gelukkige omstandigheid met gastgezinnen te kunnen werken, verantwoordelijk voor zijn, zal de kracht en het “handelsmerk” van het toernooi gaan worden.

Ook de organisatoren krijgen de smaak echt goed te pakken en besloten wordt te proberen het toernooi geleidelijk sterker te maken met een bezetting van 8 buitenlandse en 4 Nederlandse deelnemers.

Het vervolg

Vanaf de start van het Karel Stegeman Toernooi is het niveau van de ploegen alleen maar gestegen. Waar het voorheen nog onbekende clubnamen waren, nemen vandaag de dag enkel A-jeugdteams van internationale profclubs deel aan het toernooi. Er wordt niet gewerkt met “startgeld”, maar de perfecte organisatie geeft vaak de doorslag voor een club om aan het toernooi deel te nemen.
Zo hebben bijvoorbeeld buitenlandse ‘grootmachten’ als Dynamo Kiev (Oek), IFK Göteborg (Zwe), Dinamo Zagreb (Kro), Aberdeen FC (Sch), Racing Genk (Bel), Wolverhampton Wanderers (Eng) en Ferencvaros (Hon) al een bezoek aan het Achterhoekse toernooi gebracht. Uit eigen land hebben voornamenlijk regionale profclubs als FC Twente, De Graafschap, NEC, Go Ahead Eagles en Heracles Almelo acte de presence gegeven, maar ook AZ en PSV staan inmiddels op de uitgebreide lijst van deelnemers.

De organisatoren hebben hiermee hun voornemen uit 1985 weten te realiseren en daardoor beschikt de voetbalvereniging “Ruurlo” over een zeer sterk jeugdtoernooi. Een graadmeter hiervoor is ook de plaats van het eigen team bij de jaarlijkse verdeling van de prijzen. Tijdens de eerste drie toernooien worden nog een vierde, achtste en negende plaats bereikt. Vervolgens zijn de geel-zwarten jaarlijks (meestal) hekkensluiter.

Door tijdens het toernooi, naast het aanbieden van topvoetbal, veel aandacht te schenken aan het randgebeuren, waarbij vooral aan de kinderen wordt gedacht, is onder het motto ‘Het Karel Stegeman Toernooi een dagje uit voor het hele gezin’ een formule ontstaan die door het publiek zeer wordt gewaardeerd. De laatste jaren hebben gemiddeld zo’n 6000 toeschouwers het toernooi bezocht.

De organisatie

Vier jaar na het eerste toernooi kan Theo Westervoorde zijn drukke werkzaamheden en het toernooi combineren, daarna moet hij zich laten vervangen door Gerrit Meerbeek, die na afloop van het 15e toernooi zijn functie vervolgens afstaat aan Ronnie Wopereis.

De rol van jeugdbestuurslid Henk Halfman wordt na verloop van tijd steeds minder (bestuurlijk) coördinerend. Een “transfer” van jeugdbestuur naar organisatiecommissie is in 1991 het logische vervolg. Henk Halfman neemt in 2004 afscheid en zijn plaats wordt ingenomen door Eric Hissink. De organisatiecommissie bestaat dan uit het trio Ronnie Wopereis, Eric Hissink en Hans Schurink. In 2014 worden Marcel Bos en Michiel Schouten aan de commissie toegevoegd. De commissie bestaat dan voor het eerst uit meer dan drie personen. Als in 2017 Michiel Schouten en Eric Hissink aangeven de commissie te willen verlaten, besluiten de overgebleven leden, Ronnie Wopereis, Marcel Bos en Hans Schurink weer als een trio door te gaan. Voor aanvang van de 36e editie van het toernooi geeft Marcel Bos aan zijn zakelijke werkzaamheden niet langer te kunnen combineren met zijn functie voor het KST en wordt vervangen door Koen Hoijtink. Om dezelfde redenen wordt een jaar later Ronnie Wopereis vervangen door Jos Geerken. Zij zetten in de aanloop naar een toernooi de grote lijnen uit en worden gaandeweg het traject bijgestaan door de volgende commissies c.q. (groepen van) medewerkers:

Huisvestingscommissie

Deze mensen dragen zorg voor voldoende onderdak voor onze gasten, hetzij in gastgezinnen dan wel in hotels en pensions. Voor Nederlandse ploegen bouwen zij de gymzaal om tot slaapzaal als deze in Ruurlo wensen te overnachten.

Terreincommissie

Voor dat er gevoetbald kan worden, dient ons complex en directe omgeving eerst een ware metamorfose te ondergaan. De terreincommissie is hiervoor verantwoordelijk.

Kantinecommissie

Gelukkig komen er steeds meer mensen op het toernooi af. De kantinecommissie slaagt er elk jaar weer in al deze mensen van de nodige hapjes en drankjes te voorzien.

Scheidsrechterscommissie

Onze scheidsrechters verdienen een goede opvang en verzorging. Bij de scheidsrechterscommissie zijn zij in goede handen.

Wedstrijdsecretariaat

Bij een toernooi met een topbezetting dient het sportieve deel vlekkeloos te verlopen. Vaak tot op de minuut weten onze wedstrijdsecretarissen in deze opzet te slagen.

Teambegeleiders

Tijdens het verblijf van onze gasten in Ruurlo zorgen twee of drie teambegeleiders per team er voor dat het onze gasten aan niets ontbreekt. Daarnaast verzorgen zij de contacten met de gastgezinnen.

Activiteitencommissie

Nadat het tweede lustrum van het toernooi door een speciale jubileumcommissie luister is bijgezet met diverse extra activiteiten, wordt besloten onderdelen van dit programma, te weten een uitgebreide speelhoek voor de allerkleinsten en de openingsceremonie, jaarlijks in het programma op te nemen.

Gastgezinnen

Alle spelers en een deel van de begeleiders worden in gezinnen opgenomen tijdens hun verblijf in Ruurlo. Door de jaarlijkse spontaniteit en gastvrijheid van vele gezinnen lukt het de huisvestingscommissie telkens weer grote aantallen gasten onder te brengen. Hierdoor kunnen we wedijveren met andere toernooien waar met een groter budget gewerkt kan worden en ploegen in hotels kunnen worden ondergebracht.

WAAR EEN KLEINE GEMEENSCHAP GROOT IN KAN ZIJN!!

De contacten

Door het toernooi zijn in de loop der jaren vele contacten gelegd. In verenigingsverband worden (tegen)bezoeken gebracht aan Worb, Münsingen, Geel, Lübeck, Stenum, Herne (Wanne-Eickel), Siófok, Budejovice, Poznan en Helsingborg. Maar ook privé zijn er nieuwe vrienden gemaakt. Leden en niet-leden zijn op uitnodiging van clubs, (ouders van) spelers of begeleiders op plaatsen in Europa geweest waar zij normaliter nooit gekomen zouden zijn.

Ook komen buiten het Pinksterweekend om steeds meer buitenlanders naar Ruurlo om hun Ruurlose vrienden te bezoeken.

In principe moet bij een toernooi van dit kaliber het sportieve deel het belangrijkst zijn, toch zijn de aangeknoopte vriendschapsbanden zeker zo belangrijk, zo niet belangrijker. 

Website sponsoren:

Copyright © Karel Stegeman Toernooi Ruurlo | Login Design en realisatie door Project Arthouse